5. Intergenerationeel:
Patiënten /klanten willen hetzelfde contact als thuis, willen andere mensen horen om zich geïntegreerd te weten in de wereld, willen ook mee naar de toekomst kijken. Een gemengde setting is ideaal, maar bezoek stimuleren is wellicht de belangrijke eerste stap. We nemen de drempels van onaangename geur, industrieel design, overtollig lawaai weg zodat een bezoek een plezier wordt. Verfijnd interieur, design, geur, licht, akoestiek, beeld, muziek, klimaat nodigen uit en doen verlangen om te bezoeken.
6. Flexibiliteit:
Het multifunctioneel interieur speelt hier een belangrijke rol.
7.Respect:
Wij zien de patiënt als een klant. Wij willen thuis mooi design, aangename akoestiek, optimaal geluid en gepast klimaat. Dan moet de zorg dat thuisgevoel ook creëren voor patiënt /klant. Dan zullen deze elementen top moeten zijn voor een thuisgevoel. Dat gaat over details. Een respectvolle omgang binnen een gepast interieur maakt een wereld van verschil. Ouderen willen naar een thuis i.p.v. naar een industriële omgeving. Verzorgers sensibiliseren om het gebruiken van verkleinwoordjes te vermijden is zo een voorbeeld. Hoe goed ook bedoeld, verkleinwoordjes gaan door merg en been omdat ouderen niet willen betutteld worden. Ze willen ernstig genomen worden en als volwassenen behandeld worden.
8.Vereenzaming:
Hoe contact en bezoek stimuleren? Dezelfde interieurelementen als die bij het minimum comfort. Die werken hand in hand. Hoe het bezoek stimuleren? Hoe maken we van de zorg een dagelijkse ontmoetingsplaats in de maatschappij? Hoe brengen we dat dagelijks contact? Of sterker nog, hoe zorgen we ervoor dat ouderen en jongeren naast elkaar leven terwijl we de gepaste begeleiding geven. Kunnen we leren uit de samenleving bij Afrikaanse en sommige Zuid-Amerikaanse volken? Want ouderen kunnen zorgen voor kinderen, terwijl de ouders uit werken gaan. Kinderen kunnen ouderen helpen als hun mobiliteit gehinderd wordt.
Partners van PRoF toetsen alle innovaties in de zorg aan deze 8 pijlers. Ze maken een wereld van verschil. MonaVisa wil daar toe bijdragen zodat elke patiënt zich klant, zich die mens mag voelen, die meetelt in onze maatschappij.